
Portfolio
Vélemény & Elemzés
A BYD lesz az új "mi autónk"? – A kelet-ázsiai cégek ilyen kockázatokat és lehetőségeket hoznak a V4-ek autóiparába
Szunomár Ágnes, BCE, KRTK
2025. június 29. 10:00
Valóban jelentős szereplőkké váltak a kelet-ázsiai vállalatok a Visegrádi Négyek (V4) autóiparában, s ha igen, hol, milyen területen törnek előre, és milyen kockázatokkal jár, illetve milyen lehetőségeket hordoz magában mindez? Ezekre a kérdésekre keresi a választ egy, melyet a Central European Institute of Asian Studies (CEIAS) által vezetettjegyez.
MI összefoglaló
"A kelet-ázsiai elektromos jármű- és akkumulátorgyártók jelentős pozíciókat szereztek a Visegrádi Négyek autóiparában, különösen Magyarországon és Szlovákiában. A dél-koreai és japán cégek főként meglévő gyártósorok átalakítását végzik, míg a kínai vállalatok új beruházásokat hoznak. Az iparági változások üzleti modelleket és értékláncokat alakítanak át, miközben geopolitikai feszültségek és protekcionizmus szállítási kockázatokat eredményeznek. A kormányzati támogatások főként zöldmezős beruházásokat ösztönöznek, de a K+F és a technológiaátadás fejlesztése elmarad, ami gátolja az ipar modernizálását és a magasabb hozzáadott értékű gyártást. Koordinált stratégiai intézkedések hiányában a versenyhelyzet egyre élesedik a V4 országok között."
Hangulat:
Semleges (55%)
Érzelmi töltet:
elmélyedés