
Mandiner
Gazdaság & Pénzügy
Miért nem zöldül a légi közlekedés? Mit veszíthet Európa?
Szerző nélküli cikk
2025. június 23. 14:02
Miközben az Airbus és a Boeing együttesen uralja a globális utasszállítógép-piac 95 százalékát, a két gyártó csak a 1960–80-as évek technológiáját tupírozza. A Transport & Environment friss anyaga szerint 60 millió autónyi éves kibocsátása „marad évente a levegőben”.
MI összefoglaló
"A globális légi közlekedési piacon az Airbus és a Boeing dominanciája miatt a technológiai innováció stagnál, mely akadályozza az energiahatékonyság jelentős javulását. A két gyártó helyben topogásával a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátása magas marad, súlyosan veszélyeztetve Európa klímacéljait és versenyképességét. Hiányoznak a kötelező kibocsátási normák és a szabályozói ösztönzők, miközben a piac oligopolisztikus, és a kisebb szereplők nem jelentenek valós versenyhelyzetet. A zöld átmenethez radikális változtatások szükségesek, beleértve az adómentességek megszüntetését és az innovatív startupok támogatását. Az Airbus hidrogénhajtású fejlesztései késnek, és az alternatív meghajtások fejlesztését a globális versenytársak – különösen az USA és Kína – aktívan támogatják, így Európa lemaradásban van."
Hangulat:
Negatív (30%)
Érzelmi töltet:
pesszimista