A BKV buszainak műszaki állapota és a fővárosi vezetés reakciói a kormányhivatali vizsgálatra

5,4% 40,5% 5,4% 27,0% 21,6%

Főbb pontok

  • 1

    A Fővárosi Kormányhivatal vizsgálata szerint a BKV buszainak mindössze 22%-a volt műszakilag megfelelő állapotban.

  • 2

    Az ellenőrzött buszok 22%-át azonnal kivonták a forgalomból, 28%-ukat 30 napon belüli műszaki szemlére kötelezték, és további 28%-uknál azonnali javítást rendeltek el.

  • 3

    A leggyakoribb hiányosságok közé tartozott az olajszivárgás, a nem megfelelő fékhatás, a gumiabroncsok és futóműalkatrészek rossz állapota, valamint az utastér hiányosságai és a kötelező tartozékok hiánya vagy lejárt érvényessége.

  • 4

    Karácsony Gergely főpolgármester szerint a buszok cseréjét a kormány által elvont források és a szükséges engedélyek megtagadása akadályozza.

  • 5

    A főpolgármester állítása szerint a forgalomból kivont buszokat már 2021-ben lecserélték volna, de a kormány megtagadta a finanszírozó bankokkal kötött megállapodás engedélyezését.

  • 6

    A BKV közlése szerint csak a megfelelő műszaki állapotú járműveket állítják forgalomba, és a feltárt hiányosságok javítását azonnal megkezdték.

  • 7

    Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője súlyos felelőtlenségnek nevezte a buszok elhanyagolt állapotát, és a városvezetést tette felelőssé.

  • 8

    Egy BKV buszszerelő szerint hiányos felszerelés, akadozó alkatrészbeszerzés, elavult eszközök és pénzhiány jellemzi a szerelőüzemeket, ami hozzájárul a problémákhoz.

  • 9

    Országosan idén augusztus közepéig 43 autóbusz gyulladt ki, ebből 13 Budapesten, a tüzek közel fele a motortérből indult ki.

Portálok közti különbségek

  • A Telex, 444, 24.hu, ATV, Népszava, HVG, Index, Vezess.hu, Totalcar, Magyar Hang, Pénzcentrum, Economx, Blikk, Portfolio, Infostart, Piac & Profit, Magyar Jelen portálok főként a Fővárosi Kormányhivatal vizsgálatának eredményeit ismertetik, kiemelve a buszok rossz műszaki állapotát és a forgalomból kivont járművek számát. Ezek a cikkek tényközlőek, és a Karácsony Gergely, illetve a BKV reakcióját is bemutatják, amely a kormányzati forrásmegvonásra és engedélyek hiányára hivatkozik.

  • A HírTV, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Origo, Demokrata portálok, amelyek kormányközeli vagy jobboldali irányultságúak, hangsúlyosabban kritizálják a fővárosi vezetést. Szentkirályi Alexandra nyilatkozataira fókuszálnak, aki a Karácsony-Tisza vezetést hibáztatja a buszok elhanyagolt állapotáért, és felelőtlenségről, valamint az utasok életveszélyéről beszél. Ezek a cikkek gyakran összehasonlítják a jelenlegi helyzetet Tarlós István főpolgármesterségével, és utalnak arra, hogy a városvezetés más célokra (pl. telekvásárlás, Pride) költi a pénzt a karbantartás helyett. A Magyar Nemzet egy belső forrásra hivatkozva a BKV szerelőinek nehéz munkakörülményeit is bemutatja, ami a karbantartás hiányosságaihoz vezet.

  • A baloldali és független portálok (Telex, 444, 24.hu, ATV, Népszava, HVG) részletesebben kitérnek Karácsony Gergely és a BKV magyarázataira, miszerint a buszok cseréjét a kormányzati engedélyek hiánya és a forrásmegvonások akadályozzák. Ezzel szemben a jobboldali és kormányközeli portálok (HírTV, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet, Origo, Demokrata) ezt a szempontot kevésbé hangsúlyozzák, vagy teljesen figyelmen kívül hagyják, ehelyett a fővárosi vezetés felelősségét emelik ki.

Frissítve: 2025. 08. 21. 16:08