A Meta beszünteti a politikai hirdetéseket az Európai Unióban

20,0% 13,3% 40,0% 26,7%

A Meta amerikai internetes óriásvállalat, amely a Facebook és Instagram platformokat üzemelteti, bejelentette, hogy októbertől beszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unióban. A döntést az EU által tavaly márciusban elfogadott, a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendelet indokolja, amelyet a Meta "gyakorlatilag végrehajthatatlannak" tart. A rendelet célja az információk meghamisítása és a választásokba való külföldi beavatkozás elleni fellépés, előírva a hirdetések egyértelmű megjelölését és finanszírozóik nyilvánosságra hozatalát. A Meta hangsúlyozta, hogy a politikai tartalmak posztolását továbbra is engedélyezi, de azok fizetett népszerűsítése megszűnik. A Google már korábban hasonló lépést tett az EU-ban.

Főbb pontok

  • 1

    A Meta októbertől beszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unióban.

  • 2

    A döntés oka az EU által tavaly márciusban elfogadott, a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendelet, amely októberben lép hatályba.

  • 3

    A rendelet előírja a politikai hirdetések egyértelmű megjelölését és a finanszírozók nyilvánosságra hozatalát.

  • 4

    A Meta szerint a jogszabály „gyakorlatilag végrehajthatatlan” követelményeket támaszt, és „jelentős működési kihívásokat és jogi bizonytalanságokat” okoz.

  • 5

    A Google már 2024 végén leállította a politikai hirdetéseket az EU-ban hasonló okokból.

  • 6

    A Meta továbbra is engedélyezi a politikai tartalmak posztolását, de azokat nem lehet fizetett hirdetésként népszerűsíteni.

  • 7

    Az EU a 2018-as Cambridge Analytica-botrány után szigorította a szabályozását.

  • 8

    Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója korábban a cenzúrához hasonlította az EU politikáját, a bírságokat pedig vámként jellemezte.

Portálok közti különbségek

  • A Magyar Hírlap, ATV, Népszava, Economx, Infostart, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex cikkek lényegében azonos információkat közölnek, hangsúlyozva a Meta döntésének okait (EU rendelet, végrehajthatatlanság) és a Cambridge Analytica botrány előzményeit.

  • A Blikk cikk rövidebb, és a leadben megfogalmazza, hogy a lépés célja az uniós jogszabályok megkerülése, ami más cikkekben is megjelenik, de nem ennyire direkt módon a leadben.

  • Az Index cikk kitér arra, hogy a döntés hogyan érintheti a magyarországi kampányt, és példaként említi Magyar Péter és Zelenszkij lejáratására költött hirdetéseket.

  • A 444.hu cikk is kiemeli a magyar politikai életre gyakorolt lehetséges hatásokat, hivatkozva a Lakmusz adataira a magyarországi Facebook-hirdetési költésekről.

  • Az Infostart és a Mandiner is megemlíti, hogy a Meta kivonulása már két éve is felmerült.

  • A Qubit cikk megemlíti, hogy a Meta nem írja alá az EU mesterséges intelligenciával kapcsolatos magatartási kódexét, ami további konfliktusra utal az EU és a Meta között.

Frissítve: 2025. 07. 25. 21:55