A Meta leállítja a politikai hirdetéseket az Európai Unióban

18,2% 9,1% 45,5% 27,3%

A Meta bejelentette, hogy 2025 októberétől megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását az Európai Unió területén. A vállalat a döntést az uniós politikai hirdetésekre vonatkozó új átláthatósági szabályok túl összetett és jogbizonytalanságot okozó követelményeivel indokolta. Az EU-s rendelet célja a választásokba való külföldi beavatkozások és a politikai dezinformáció visszaszorítása, előírva a hirdetések finanszírozójának és célzásának átláthatóságát. A Meta hangsúlyozta, hogy a politikai tartalmak posztolását továbbra is engedélyezi, de azok nem népszerűsíthetők fizetett hirdetésként. Hasonló lépést tett már korábban a Google is.

Főbb pontok

  • 1

    A Meta 2025 októberétől nem futtat politikai, választási vagy társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unió területén.

  • 2

    A döntés oka az EU új, politikai hirdetésekre vonatkozó átláthatósági szabályozása, amely a Meta szerint túl összetett és jogbizonytalanságot okoz.

  • 3

    Az uniós rendelet célja a választásokba való külföldi beavatkozások és a politikai dezinformáció visszaszorítása.

  • 4

    A szabályozás előírja, hogy a platformoknak fel kell tüntetniük a politikai hirdetések finanszírozóját és azt, hogy személyes adatok alapján célozták-e meg a felhasználókat.

  • 5

    A Meta hangsúlyozta, hogy a politikai tartalmak posztolását továbbra is engedélyezi, de azok nem népszerűsíthetők fizetett hirdetésként.

  • 6

    A Google már 2024 végén leállította a politikai hirdetéseket az EU-ban hasonló okokra hivatkozva.

  • 7

    A Meta régóta bírálja az EU internetre vonatkozó szabályozását, és több vizsgálat is folyamatban van ellene az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvénye (DSA) keretében.

Portálok közti különbségek

  • Az Infostart, Népszava, 24.hu, Index, Mandiner, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex portálok mind egyetértenek abban, hogy a Meta októbertől leállítja a politikai hirdetéseket az EU-ban az új uniós szabályozás miatt.

  • Az Infostart és a Mandiner kiemeli, hogy a Meta ezzel a lépéssel 'nemes egyszerűséggel kikerüli' az uniós szabályokat, míg a Népszava, 24.hu, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex inkább a 'megfelelés elkerülését' vagy a 'betarthatatlanságot' hangsúlyozza.

  • Az Index és a 444 megemlíti a döntés lehetséges magyarországi hatásait, például a kampányokra gyakorolt befolyását és a magyar pártok hirdetési költéseit, míg a többi portál nem tér ki erre részletesen.

  • A Qubit és a HWSW.hu részletesebben kitér a TTPA-rendelet tartalmára, például a célzott hirdetésekre vonatkozó szigorú feltételekre és a személyes adatok felhasználásának korlátozására.

  • Az Infostart, Népszava, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum, 444, HWSW.hu, Qubit és Telex mind megemlíti a Google hasonló lépését, míg a 24.hu nem.

  • Az Infostart, Népszava, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum, Qubit és Telex említést tesz a Cambridge Analytica-botrányról, mint az EU szigorításának előzményéről.

  • Az Infostart, Népszava, Index, Privátbankár, Menedzsment Fórum és Qubit megemlíti Mark Zuckerberg korábbi kritikáit az EU szabályozásával szemben, míg a többi portál nem.

Frissítve: 2025. 07. 25. 16:40