Air India repülőgép-baleset: a kapitány cselekedetei a vizsgálat középpontjában

40,0% 10,0% 20,0% 30,0%

Az Air India június 12-i repülőgép-balesetének előzetes vizsgálati jelentései és a fekete doboz felvételei szerint a kapitány kapcsolta le a gép üzemanyag-ellátását, ami a hajtóművek leállásához és a gép lezuhanásához vezetett. A tragédiában 241 ember vesztette életét a gépen és további 19 a földön. A pilótafülke hangfelvételén az elsőtiszt meglepetten kérdezte a kapitányt az üzemanyag lekapcsolásáról, amit a kapitány tagadott. Bár az amerikai szakértők szándékosságot feltételeznek, az indiai hatóságok még nem zárták ki a véletlen hibát, és a vizsgálat folyamatban van, kiterjedve a pilóták mentális állapotára is. A baleset kapcsán vita alakult ki a pilótafülke-kamerák telepítésének szükségességéről.

Főbb pontok

  • 1

    Június 12-én egy Air India Boeing 787 Dreamliner típusú repülőgép zuhant le az indiai Ahmedabad közelében, 241 ember halálát okozva a gépen és további 19 civilét a földön.

  • 2

    Az előzetes vizsgálati jelentések és a fekete doboz felvételei szerint a kapitány kapcsolta le a gép üzemanyag-ellátását.

  • 3

    A pilótafülke hangfelvételén az elsőtiszt meglepődve kérdezte a kapitányt az üzemanyag-ellátás lekapcsolásáról, amit a kapitány tagadott.

  • 4

    Az üzemanyag-kapcsolókat védőelemekkel látták el, így véletlen átkapcsolás szinte kizárt.

  • 5

    Az amerikai szakértők szerint a cselekmény szándékosnak tűnik, de az indiai hatóságok nem zárták ki a véletlen hibát, és a vizsgálat még folyamatban van.

  • 6

    A vizsgálat kiterjed a pilóták múltjára, a baleset előzményeire, valamint repülésorvosi és pszichológiai szakértők bevonásával a mentális állapotra is.

  • 7

    Az Air India vezérigazgatója, Campbell Wilson arra kérte a munkatársakat, hogy ne vonjanak le elhamarkodott következtetéseket, mivel a vizsgálat még nem zárult le.

  • 8

    Felmerült a pilótafülkékbe szerelt videókamerák szükségességének vitája a baleset kapcsán.

  • 9

    Az indiai Polgári Légiközlekedési Hatóság elrendelte a Boeing 737 és 787 repülőgépek üzemanyag-kapcsolóinak ellenőrzését Indiában.

Portálok közti különbségek

  • A Magyar Nemzet és az Origo hangsúlyozza, hogy a fekete doboz felvételei és az előzetes jelentés szerint a kapitány kapcsolta le az üzemanyag-ellátást, és az amerikai szakértők szerint szándékosnak tűnik a cselekmény. A Magyar Nemzet részletesebben kitér a pilóták személyiségére és előéletére.

  • Az Index részletesen leírja a baleset körülményeit, a halálos áldozatok számát (241 a gépen, 19 civil a földön), és kiemeli, hogy a kapcsolók átbillentése mechanikus védelmet élvez, így a véletlen átkapcsolás szinte kizárt. Az Index és a 24.hu is megemlíti a pilóták közötti párbeszédet, ahol az első tiszt rákérdez a kapitánynál az üzemanyag lekapcsolására.

  • Az Infostart és az Origo a pilótafülke-kamerák telepítésének vitájára fókuszál az Air India tragédiája után, kiemelve Willie Walsh (IATA) és Jim Hall (NTSB) véleményét.

  • A 24.hu és a 444.hu a Wall Street Journal értesüléseire hivatkozva azonosítja a pilótákat a hangfelvételen, és azt állítja, hogy Clive Kunder első tiszt kérdezte Sumeet Sabharwal kapitányt az üzemanyag-ellátás lekapcsolásáról, ami arra utal, hogy a kapitány volt a felelős. A 444.hu kiemeli, hogy a WSJ a hangfelvételen szereplők beazonosításán kívül mással nem bizonyította, hogy a kapitány állította volna le az üzemanyag-ellátást, de a lap forrásai szerint Kunder vezette a gépet, így nem tudta volna megnyomni a gombot.

  • A Népszava is a Reuters és a The Wall Street Journal értesüléseire hivatkozva írja, hogy a kapitány cselekedeteire fókuszál a vizsgálat, és megerősíti a pilóták közötti párbeszédet. Hozzáteszi, hogy a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal biztonságosnak minősítette az üzemanyag-kar zárakat.

  • A HVG rövid összefoglalója szerint az indiai hatóságok korábban kihagyták a jelentésükből azt, hogy a kapitány állíthatta le a hajtóműveket, és a címben egyértelműen kijelenti, hogy a kapitány okozta a katasztrófát.

  • A Portfolio részletesen elemzi a pilótafülke-hangfelvételt, és nem hivatalos forrásokra hivatkozva fedi fel, hogy Clive Kunder másodpilóta kérdezte Sumeet Sabharwal kapitányt. Kiemeli, hogy a nyomozók még nem vontak le végleges következtetéseket, és a vizsgálat rendszerhibát vagy emberi mulasztást is vizsgál.

  • A Világ Gazdaság a legrövidebb összefoglalót adja, és egyértelműen kijelenti, hogy a kapitány kikapcsolta a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolóját, ami a katasztrófát okozta.

Frissítve: 2025. 07. 17. 13:28