Átfogó megújulás előtt áll Budapest éjszakai közösségi közlekedése

25,0% 16,7% 41,7% 16,7%

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) átfogóan tervezi megújítani Budapest éjszakai közösségi közlekedését. A tervek szerint a jelenlegi 50 éjszakai járat helyett 68 közlekedhet, jelentősen növelve az éjjel-nappali járatok számát (3-ról 28-ra), köztük villamosokkal és trolikkal. A cél a hálózat észszerűsítése, a nappali rendszerhez való hasonlóság növelése, a lefedettség javítása és az utasforgalmi igények kielégítése. A társadalmi egyeztetés augusztus 14-től 31-ig tart, az új rendszer várhatóan 2025 novemberében lép életbe. Az átalakítás nem jár többletköltséggel a főváros számára.

Főbb pontok

  • 1

    A BKK tervei szerint jelentősen átalakul Budapest éjszakai közösségi közlekedése, a társadalmi egyeztetés augusztus 14-től 31-ig tart.

  • 2

    A cél a hálózat észszerűsítése, a járatok sűrítése és a nappali hálózathoz való hasonlóság növelése.

  • 3

    A jelenlegi 3 éjjel-nappali járat helyett 28 lesz (21 busz, 3 troli, 4 villamos), és az éjjeli járatok száma 50-ről 68-ra nőhet.

  • 4

    Hétvégén több villamos (1-es, 17A, 47-es, 6-os) is éjjel-nappal közlekedne, míg hétköznap ezeken az útvonalakon buszok járnának.

  • 5

    A metrók üzemidejét már június 1-től meghosszabbították, hétköznap éjfélig, hétvégén hajnali 1-ig járnak.

  • 6

    Az átalakítás nem jelent többletköltséget a fővárosnak, a meglévő kapacitásokat forgatják át.

  • 7

    A BKK célja, hogy minél több helyen legyen 1 kilométeren belül éjszakai közösségi közlekedési kapcsolat, és a főbb tengelyeken a követési idő legfeljebb 30 perc legyen.

  • 8

    Az új rendszer várhatóan 2025 novemberében lép életbe, egy októberi kampánnyal.

Portálok közti különbségek

  • A Magyar Hírlap első cikke (Megújulhat az éjszakai közösségi közlekedés) nagyon rövid, általános információkat közöl, és nem tér ki a konkrét járatokra vagy változásokra. A második cikke (Novembertől teljesen átalakulhat az éjszakai közlekedés Budapesten) már részletesebb, de még mindig kevesebb konkrétumot tartalmaz, mint a független portálok.

  • Az Economx, Blikk, Vezess.hu, Menedzsment Fórum, 24.hu, Mandiner, Index és Magyar Hang cikkek mind részletesebben ismertetik a tervezett változásokat, beleértve a konkrét járatok számát, típusát (busz, troli, villamos), útvonalait és a követési időket. Ezek a portálok gyakran hivatkoznak a BKK háttérbeszélgetésére és a Telex cikkére, mint forrásra.

  • A 168.hu cikke rendkívül rövid, csak az összefoglalót ismétli meg, és nem tartalmaz további részleteket.

  • A Telex, 24.hu és Magyar Hang cikkek kiemelik Vitézy Dávid és a Podmaniczky Mozgalom szerepét az éjszakai közlekedés újragondolásának kezdeményezésében, míg a kormányközeli portálok (Magyar Hírlap, Economx, Mandiner) ezt a tényt nem említik, vagy csak futólag utalnak rá.

  • Az Index és a Magyar Hang cikkek hangsúlyozzák, hogy az átalakítás az elmúlt 20 év legnagyobb fejlesztése az éjszakai hálózatban, és részletesebben kitérnek a változások okaira (pl. zsúfoltság, lefedettségi hiányosságok, taxik kiváltása).

  • A Blikk és az Index részletesen kitér arra, hogy az átalakítás nem jelent többletköltséget a fővárosnak, a jelenlegi kapacitásokat forgatják át.

  • A Magyar Hang cikk nyolc budapesti térségre bontva mutatja be a tervezett változásokat, ami egyedülálló a cikkek között.

Frissítve: 2025. 08. 14. 15:56