GVH eljárást indított a Ryanair ellen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt

6,3% 18,8% 12,5% 37,5% 25,0%

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanair légitársasággal szemben, mert gyanúja szerint a cég tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a magyar nyelvű weboldalán. A GVH szerint a Ryanair félreérthetően tájékoztatja a fogyasztókat a retúrjegyek és több utasra szóló foglalások esetén a csomagopciók és szolgáltatások díjairól, valamint pszichés nyomásgyakorlással és manipulatív módszerekkel tereli a vásárlókat a drágább szolgáltatási csomagok felé. Az eljárás célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása, melyre három hónap áll rendelkezésre, meghosszabbítási lehetőséggel. A GVH az elmúlt években kiemelt figyelemmel kíséri a légiközlekedési piacot, és már korábban is vizsgálta a légitársaságok honlapjain alkalmazott „sötét mintázatokat”.

Főbb pontok

  • 1

    A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt.

  • 2

    A GVH gyanúja szerint a Ryanair magyar nyelvű weboldalán félreérthető és időszerűtlen tájékoztatást nyújt a retúrjegyek és a több utasra szóló foglalások esetén a csomagopciók és szolgáltatások díjairól.

  • 3

    A légitársaság valószínűsíthetően pszichés nyomásgyakorlással és manipulatív módszerekkel (pl. figyelemfelhívó színek, felugró ablakok, sürgető üzenetek) tereli a fogyasztókat a drágább csomagok felé.

  • 4

    A GVH észlelte, hogy a „Basic” viteldíj opcióhoz egyenként hozzáadva a többletszolgáltatásokat alacsonyabb lehet a végső fizetendő díj, mint a „Regular” csomag kiválasztásával.

  • 5

    A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti a jogsértés kimondását, az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul.

  • 6

    Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben kétszer két hónappal meghosszabbítható.

  • 7

    A GVH az elmúlt években kiemelt figyelemmel kíséri a légiközlekedés hazai piacát, és 2022 októberében átfogó gyorselemzést végzett a légitársaságok honlapjain alkalmazott „sötét mintázatok” ügyében.

  • 8

    Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke 2024 nyarán figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenykedő légitársaság vezetőjének a növekvő számú fogyasztói panaszok miatt.

  • 9

    Az Economx cikk kiemeli a Ryanair és a magyar kormány közötti korábbi konfliktusokat, különösen a 2022-es extraprofitadó bevezetése kapcsán, amely 300 millió forintos bírságot eredményezett a Ryanair számára.

Portálok közti különbségek

  • A Pénzcentrum és az Index cikkek részletesen kitérnek a GVH által kifogásolt konkrét csomagopciókra (Regular, Plus, FlexiPlus) és szolgáltatásokra (Elsőbbségi beszállás és 2 kézipoggyász, 10 kg-os feladott poggyász, 20 kg-os feladott poggyász, Biztonsági Fast Track).

  • A Pénzcentrum cikk tartalmaz egy reklámblokkot a nulla forintos számlavezetésről, ami nem kapcsolódik közvetlenül a Ryanair ügyhöz.

  • Az Economx cikk az egyetlen, amely részletesen kitér a Ryanair és a magyar kormány közötti korábbi, extraprofitadóval kapcsolatos konfliktusra, beleértve Nagy Márton és Michael O’Leary nyilatkozatait, valamint a korábbi 300 millió forintos bírságot.

  • A Magyar Hírlap, Infostart, Blikk, Magyar Nemzet, 24.hu, Vadhajtások, Portfolio, Népszava és Telex cikkek szinte azonos tartalommal, a GVH közleményét idézve számolnak be az eljárás megindításáról és annak okairól, kiemelve a félreérthető tájékoztatást és a pszichés nyomásgyakorlást.

  • A HVG cikk rövid, és a teljes szöveg nem elérhető a megadott bemenetben, csak a lead.

  • A Menedzsment Fórum cikk hivatkozik egy kapcsolódó cikkre Tuzson Bence igazságügyi miniszter fogyasztóvédelmi vizsgálatairól, amely a Wizz Air-t is érinti.

Frissítve: 2025. 08. 05. 14:13