GVH eljárást indított a Ryanair ellen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt
Aug 05, 2025 • 12:32

Index
Aug 05, 2025 • 10:05

Vadhajtások
Aug 05, 2025 • 14:05

Pénzcentrum
Aug 05, 2025 • 11:17

Blikk
Aug 05, 2025 • 14:14

ATV
Aug 05, 2025 • 09:47

Telex
Aug 05, 2025 • 09:29

444
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben, mivel gyanúja szerint a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat az online repülőjegy-foglalások során. A GVH szerint a Ryanair félreérthetően tájékoztatja a fogyasztókat a csomagopciók és szolgáltatások díjairól, és pszichés nyomásgyakorlással, úgynevezett "sötét mintázatokkal" tereli őket a drágább szolgáltatások felé. Az eljárás célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása, nem pedig a jogsértés kimondása.
Főbb pontok
-
1
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt.
-
2
A GVH gyanúja szerint a Ryanair félreérthetően tájékoztatja a fogyasztókat a viteldíj csomagopciók és választható szolgáltatások díjairól, különösen retúrjegyek és több utas egyidejű foglalása esetén.
-
3
A légitársaság valószínűsíthetően pszichés nyomásgyakorlással és manipulatív módszerekkel (pl. figyelemfelhívó színek, felugró ablakok, sürgető üzenetek) tereli a fogyasztókat a drágább csomagok felé.
-
4
A GVH észlelte, hogy a „Basic” viteldíj opcióhoz egyenként hozzáadva a többletszolgáltatásokat, a végső ár alacsonyabb lehet, mint a „Regular” csomag megvásárlásával.
-
5
Az eljárás megindítása nem jelenti a jogsértés kimondását, célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása.
-
6
Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben meghosszabbítható.
-
7
A GVH 2022 óta kiemelt figyelemmel kíséri a légiközlekedési piacot, és 2024 nyarán Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke figyelemfelhívást küldött több légitársaságnak a panaszok miatt.
-
8
Az Economx cikk megemlíti a Ryanair és a magyar kormány közötti korábbi konfliktusokat, beleértve a 2022-es extraprofitadót és az ebből eredő 300 millió forintos bírságot.
Portálok közti különbségek
-
•
A Mandiner, Magyar Hírlap, Infostart, Blikk, Pénzcentrum, Index, Magyar Nemzet, Piac & Profit, 24.hu, Vadhajtások, Portfolio, Népszava, Telex, 444 és Economx cikkek mind a GVH közleményére alapozva számolnak be az eljárás megindításáról, és a főbb gyanúsított gyakorlatokat (félrevezető tájékoztatás, pszichés nyomásgyakorlás, sötét mintázatok) azonos módon ismertetik.
-
•
Az Economx cikk részletesebben kitér a Ryanair és a magyar kormány közötti korábbi konfliktusokra, különös tekintettel a 2022-es extraprofitadóra és az abból eredő 300 millió forintos bírságra, valamint a légitársaság vezetőinek (Michael O’Leary) és a magyar miniszterek (Nagy Márton) korábbi nyilatkozataira. Ezt a háttérinformációt a többi portál nem, vagy csak érintőlegesen említi.
-
•
A Pénzcentrum és a Menedzsment Fórum cikkek hirdetéseket/ajánlókat is tartalmaznak a cikk szövegében, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül a Ryanair ügyhöz (pl. számlavezetés, fogyasztóvédelmi vizsgálatok más területeken).
-
•
A HVG cikke 'N/A' szöveggel jelzi, hogy a teljes szöveg nem áll rendelkezésre, csak a cím és a lead.
-
•
A Mandiner, Magyar Hírlap és Infostart a 'Belföld' kategóriába sorolja a cikket, míg az ATV, Pénzcentrum, Index, Magyar Nemzet, Piac & Profit, Blikk, Vadhajtások, Portfolio, Népszava, Telex, 444 és Economx a 'Gazdaság & Pénzügy' kategóriába. Ez kategória-eltérést mutat a portálok között, de a tartalom szempontjából mindegyik a gazdasági vonatkozásokat emeli ki.