GVH eljárást indított a Ryanair ellen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt

5,6% 22,2% 11,1% 33,3% 27,8%

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben, mivel gyanúja szerint a légitársaság tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat az online repülőjegy-foglalások során. A GVH szerint a Ryanair félreérthetően tájékoztatja a fogyasztókat a csomagopciók és szolgáltatások díjairól, és pszichés nyomásgyakorlással, úgynevezett "sötét mintázatokkal" tereli őket a drágább szolgáltatások felé. Az eljárás célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása, nem pedig a jogsértés kimondása.

Főbb pontok

  • 1

    A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt.

  • 2

    A GVH gyanúja szerint a Ryanair félreérthetően tájékoztatja a fogyasztókat a viteldíj csomagopciók és választható szolgáltatások díjairól, különösen retúrjegyek és több utas egyidejű foglalása esetén.

  • 3

    A légitársaság valószínűsíthetően pszichés nyomásgyakorlással és manipulatív módszerekkel (pl. figyelemfelhívó színek, felugró ablakok, sürgető üzenetek) tereli a fogyasztókat a drágább csomagok felé.

  • 4

    A GVH észlelte, hogy a „Basic” viteldíj opcióhoz egyenként hozzáadva a többletszolgáltatásokat, a végső ár alacsonyabb lehet, mint a „Regular” csomag megvásárlásával.

  • 5

    Az eljárás megindítása nem jelenti a jogsértés kimondását, célja a tények tisztázása és a feltételezett jogsértés bizonyítása.

  • 6

    Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben meghosszabbítható.

  • 7

    A GVH 2022 óta kiemelt figyelemmel kíséri a légiközlekedési piacot, és 2024 nyarán Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke figyelemfelhívást küldött több légitársaságnak a panaszok miatt.

  • 8

    Az Economx cikk megemlíti a Ryanair és a magyar kormány közötti korábbi konfliktusokat, beleértve a 2022-es extraprofitadót és az ebből eredő 300 millió forintos bírságot.

Portálok közti különbségek

  • A Mandiner, Magyar Hírlap, Infostart, Blikk, Pénzcentrum, Index, Magyar Nemzet, Piac & Profit, 24.hu, Vadhajtások, Portfolio, Népszava, Telex, 444 és Economx cikkek mind a GVH közleményére alapozva számolnak be az eljárás megindításáról, és a főbb gyanúsított gyakorlatokat (félrevezető tájékoztatás, pszichés nyomásgyakorlás, sötét mintázatok) azonos módon ismertetik.

  • Az Economx cikk részletesebben kitér a Ryanair és a magyar kormány közötti korábbi konfliktusokra, különös tekintettel a 2022-es extraprofitadóra és az abból eredő 300 millió forintos bírságra, valamint a légitársaság vezetőinek (Michael O’Leary) és a magyar miniszterek (Nagy Márton) korábbi nyilatkozataira. Ezt a háttérinformációt a többi portál nem, vagy csak érintőlegesen említi.

  • A Pénzcentrum és a Menedzsment Fórum cikkek hirdetéseket/ajánlókat is tartalmaznak a cikk szövegében, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül a Ryanair ügyhöz (pl. számlavezetés, fogyasztóvédelmi vizsgálatok más területeken).

  • A HVG cikke 'N/A' szöveggel jelzi, hogy a teljes szöveg nem áll rendelkezésre, csak a cím és a lead.

  • A Mandiner, Magyar Hírlap és Infostart a 'Belföld' kategóriába sorolja a cikket, míg az ATV, Pénzcentrum, Index, Magyar Nemzet, Piac & Profit, Blikk, Vadhajtások, Portfolio, Népszava, Telex, 444 és Economx a 'Gazdaság & Pénzügy' kategóriába. Ez kategória-eltérést mutat a portálok között, de a tartalom szempontjából mindegyik a gazdasági vonatkozásokat emeli ki.

Frissítve: 2025. 08. 05. 23:56