Kormányzati beruházási terv 2035-ig: több mint 9500 milliárd forint értékű projektek

28,6% 14,3% 14,3% 42,9%

A kormány nyilvánosságra hozta a 2035-ig szóló állami építési beruházási programját, melynek keretösszege meghaladja a 9500 milliárd forintot. A rendelettervezet, amely a közlekedési és vízügyi fejlesztésektől a kulturális beruházásokig számos területet lefed, jelenleg társadalmi egyeztetésen van. A program újdonsága, hogy a korábban is ismert projekteket most először egy egységes, több mint tízéves stratégiai keretbe foglalták, amelyhez a jövőbeli költségvetési allokációkat is igazítani kell. A tervek szerint a következő két évben több százmilliárd forint értékben indulnak új projektek, köztük a Tisza menti árvízvédelmi program, a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése és az országos kórházfejlesztési program.

Főbb pontok

  • 1

    A kormány nyilvánosságra hozta a 2035-ig szóló állami építési beruházási programját, melynek keretösszege meghaladja a 9500 milliárd forintot.

  • 2

    A rendelettervezet társadalmi egyeztetésen van augusztus 21-ig.

  • 3

    A program újdonsága, hogy a korábban is ismert projekteket most először egy egységes, több mint tízéves stratégiai keretbe foglalták.

  • 4

    A következő két évben több százmilliárd forint értékben indulnak új projektek, amelyek a vízgazdálkodásra, közlekedésre, kultúrára, oktatásra, egészségügyre és sportra fókuszálnak.

  • 5

    A legnagyobb értékű projektek közé tartozik a Tisza menti komplex árvízvédelmi program (több mint 400 milliárd forint), a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése (közel 350 milliárd forint), és az országos kórházfejlesztési program első üteme (mintegy 300 milliárd forint).

Portálok közti különbségek

  • Az Infostart a "Parádés fejlesztési terv" címmel pozitívabb hangvételű címet ad, míg a Nyugat és a Telex semlegesebb, a Népszava pedig hangsúlyozza az "Orbán-kormány" szerepét és a választások előtti időzítést.

  • A Népszava kiemeli, hogy a program a közelgő parlamenti választások előtt nyolc hónappal került nyilvánosságra, ami politikai időzítésre utalhat, míg a többi portál ezt nem említi.

  • A Mandiner a "brutális" jelzőt használja a címben, ami szenzációhajhászabb, mint a többi portál semlegesebb megfogalmazása.

  • Az Infostart és az Index részletesebben kitér az Építési és Közlekedési Minisztérium szerepére és a projektek ágazati bontására, míg a Nyugat és a Magyar Hang rövidebb, általánosabb összefoglalót ad.

  • A Nyugat és a Telex a leadben kiemeli a fő költési területeket (közlekedés, vízgazdálkodás, kultúra, sport, egészségügy), míg az Infostart és az Index a keretösszeget és a rendelettervezet jellegét hangsúlyozza.

Frissítve: 2025. 08. 17. 12:31