MÁV: 170 millió forint kifizetés a késési biztosítás bevezetése óta
Aug 06, 2025 • 08:36

Index
Aug 06, 2025 • 09:22

24.hu
Aug 06, 2025 • 08:44

Pénzcentrum
Aug 06, 2025 • 07:25

Blikk
Aug 06, 2025 • 06:25

24.hu
Aug 06, 2025 • 07:40

Telex
Aug 06, 2025 • 07:39

Nyugat
A MÁV 2025. június 1-jén bevezetett késési utasbiztosítása óta, július 23-ig mintegy 170 millió forintot fizetett ki 308 000 utasnak 15 000 járat késése miatt. A vasúttársaság éves szinten akár 2 milliárd forintos kártérítési költséggel is számol. A kifizetett összeg a MÁV szerint megfelel az idei költségvárakozásoknak, azonban több portál is felveti, hogy az éves keretösszeg jelentősen meghaladja a nyári hónapokban kifizetett összeget, ami arra utalhat, hogy a MÁV súlyosabb késésekre számít az év második felében. A júniusi adatok szerint a vonatok 3,37 százaléka késett 20 percnél többet, míg a Volán buszok és a HÉV-ek pontossága magasabb volt.
Főbb pontok
-
1
A MÁV 2025. június 1-jén vezette be a késési utasbiztosítást, amely 20 percet meghaladó késés esetén a jegyár felének visszatérítését biztosítja.
-
2
Június 1. és július 23. között a MÁV 15 000 járat késése miatt összesen 308 000 utasnak fizetett ki mintegy 170 millió forint késési biztosítást.
-
3
A MÁV éves szinten akár 2 milliárd forintos kártérítési költséggel is számol a késések miatt.
-
4
A vasúttársaság szerint a kifizetett 170 millió forint megfelel az idei költségvárakozásoknak.
-
5
A 24.hu adatai szerint júniusban a 94 441 vonat 80,73 százaléka volt pontos (kevesebb mint 6 perc késés), 3181 vonat késett 20 percnél többet.
-
6
A Volán buszainál a járatok 97,18 százaléka volt pontos (kevesebb mint 10 perc késés), míg a HÉV-ek a legpontosabbak voltak 99,42 százalékkal.
-
7
A MÁV vezérigazgatója szerint a magyar vasúttársaság nemzetközi összehasonlításban a középmezőnybe tartozik a késések tekintetében.
Portálok közti különbségek
-
•
Az Infostart, Pénzcentrum, Kontroll, Index, Magyar Hang, Telex, Blikk, Economx, 444 és Népszava portálok mind a MÁV által közölt 170 millió forintos kifizetési összeget és a 2 milliárd forintos éves keretet emelik ki, mint fő információt.
-
•
A 24.hu két cikke közül az egyik részletesebb statisztikákat közöl a júniusi késésekről, beleértve a pontos járatok arányát, a 20 percnél, egy óránál, illetve két óránál hosszabb késések számát, valamint összehasonlítja a MÁV, Volán és HÉV pontossági adatait.
-
•
A Pénzcentrum, Kontroll, Index, Magyar Hang, Telex, Economx, 444 és Népszava portálok mind felvetik azt a kérdést, hogy a MÁV éves kerete (havi 167 millió forint) miért közel kétszerese az eddig kifizetett nyári összegnek, és ebből arra következtetnek, hogy vagy felültervezték a keretet, vagy nagyobb késésekre számítanak az év második felében (őszi-téli időszakban).
-
•
A Kontroll és a Telex megemlíti Lázár János építési és közlekedési miniszter szerepét a késési biztosítás bevezetésében és az ezzel kapcsolatos kritikákat.
-
•
A Nyugat.hu portál csak címet és leadet közöl, a teljes szöveg nem elérhető, így tartalmi összehasonlításra nem alkalmas.