Pilóták közötti párbeszéd és üzemanyag-ellátási hiba az Air India katasztrófájának előzetes jelentésében
Júl 12, 2025 • 11:16

Mandiner
Júl 12, 2025 • 10:14

Economx
Júl 12, 2025 • 08:29

Origo
Júl 12, 2025 • 08:35

Portfolio
Júl 12, 2025 • 08:33

Népszava
Júl 12, 2025 • 08:20

Telex
Júl 12, 2025 • 08:19

HVG
Júl 12, 2025 • 08:00

444
Az Air India 2025. június 12-én lezuhant Boeing 787-8 Dreamliner típusú gépének katasztrófáját az előzetes vizsgálati jelentések szerint az okozhatta, hogy a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolói kikapcsoltak, megszüntetve az üzemanyag-ellátást. A pilótafülke hangrögzítőjén rögzített párbeszéd szerint az egyik pilóta megkérdezte a másikat az üzemanyag-ellátás leállításáról, amit a másik tagadott. Bár a kapcsolókat visszakapcsolták, a motorok teljesítménye nem állt helyre időben a süllyedés megállításához. A balesetben 270 ember vesztette életét, egy túlélő volt.
Főbb pontok
-
1
A Londonba tartó Boeing 787-8 Dreamliner 2025. június 12-én zuhant le az indiai Ahmedabad repülőteréről, kevesebb mint egy perccel a felszállás után.
-
2
A katasztrófában legalább 270 ember vesztette életét a fedélzeten és a földön, egy utas élte túl a tragédiát.
-
3
Az előzetes vizsgálati jelentések szerint a hajtóművek üzemanyag-szabályozó kapcsolói „kikapcsolás” állásba kerültek, ami a tolóerő elvesztéséhez vezetett.
-
4
A pilótafülke hangrögzítőjén hallható, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért zárta el az üzemanyag-adagolót, amire a másik azt válaszolta, hogy nem ő tette.
-
5
A kapcsolókat visszakapcsolták, de a motorok teljesítményét már nem sikerült felpörgetni a süllyedés megállításához.
-
6
Szakértők szerint az üzemanyag-ellátást szabályozó kapcsolókat nem lehet véletlenül leállítani, mivel védőelemekkel és reteszelő mechanizmussal vannak ellátva.
-
7
A jelentés nem tért ki arra, hogy a kapcsolók hogyan kerülhettek leállítás állásba repülés közben.
-
8
A roncsban talált berendezések beállításai normálisak voltak a felszálláshoz, és a gép üzemanyaga megfelelő minőségű volt.
Portálok közti különbségek
-
•
Az Index és a Világ Gazdaság kiemeli, hogy a géppel nem volt probléma, és a pilóták reakcióit vizsgálták, míg a többi portál az üzemanyag-ellátás leállítására fókuszál.
-
•
A 444 és a Telex részletesebben kitér arra, hogy az üzemanyag-ellátást nem lehet véletlenül leállítani a kapcsolók védőelemei miatt, és hogy a kapcsolókat visszakapcsolták, de már késő volt.
-
•
Az Origo és a Mandiner hangsúlyozza a pilóták közötti vitát, és az Origo megemlíti, hogy a másodpilóta vezette a gépet, a kapitány csak felügyelt.
-
•
A Mandiner név szerint említi a pilótákat (Clive Kunder és Sumeet Sabharwal), míg a többi portál csak „egyik pilóta” és „másik pilóta” megnevezést használ.
-
•
A Portfolio és a Telex megemlíti a ram air turbina aktiválódását, ami a hajtóművek teljesítményvesztésére utal.
-
•
A Magyar Hírlap kategóriája tévesen 'Belföld' a cikk tartalma alapján, ami külföldi eseményről szól.
Címkék
