Súlyos hiányosságokat tárt fel a kormányhivatal a BKV buszainál

31,3% 6,3% 37,5% 25,0%

A Budapest Főváros Kormányhivatala átfogó műszaki ellenőrzést végzett a BKV négy telephelyén a közelmúltban történt busztüzek miatt. A vizsgálat során megállapították, hogy az ellenőrzött buszok mindössze 22 százaléka volt műszakilag megfelelő állapotban. Az ellenőrzött járművek 22 százalékát azonnal kivonták a forgalomból, 28 százalékát 30 napon belüli műszaki szemlére kötelezték, további 28 százalékuknál pedig azonnali javítást rendeltek el. A leggyakoribb hiányosságok közé tartozott az olajszivárgás, a nem megfelelő fékhatás, a gumiabroncsok és futóműalkatrészek rossz állapota, valamint az utastér és a kötelező tartozékok hiányosságai. A BKV is elrendelt saját tűzbiztonsági vizsgálatot. A Katasztrófavédelem adatai szerint országszerte 43 busztűz történt idén augusztus közepéig, melyek okai között a motortér, futómű és elektromos rendszer hibái a leggyakoribbak.

Főbb pontok

  • 1

    Budapest Főváros Kormányhivatala műszaki ellenőrzést végzett a BKV négy telephelyén, miután több busz is kigyulladt Budapesten.

  • 2

    Az ellenőrzött buszok mindössze 22 százaléka volt műszakilag megfelelő állapotban.

  • 3

    Az ellenőrzött autóbuszok 22 százalékát azonnali hatállyal kivonták a forgalomból, 28 százalékát 30 napon belüli műszaki szemlére kötelezték, és 28 százalékuknál azonnali javítást rendeltek el.

  • 4

    A leggyakoribb hiányosságok közé tartozott az olajszivárgás, a nem megfelelő fékhatás, a gumiabroncsok és futóműalkatrészek rossz állapota, valamint az utastér hiányosságai és a kötelező tartozékok hiánya vagy lejárt érvényessége.

  • 5

    Az elmúlt időszakban több BKV busz is kigyulladt, köztük egy Karsan Atak és két Mercedes Citaro típusú jármű.

  • 6

    A BKV Zrt. is azonnali, teljes körű tűzbiztonsági ellenőrzést rendelt el az összes buszán.

  • 7

    Vitézy Dávid szerint a kormány akadályozta az elöregedett Citaro buszok lecserélését.

  • 8

    Sára Botond főispán szerint a főváros vezetése nem az alapvető karbantartási feladatokra fordítja a forrásokat.

  • 9

    Országszerte 43 autóbusz kapott lángra 2025 augusztus közepéig, ebből 13 Budapesten.

  • 10

    A busztüzek közel fele a motortérből indul ki, jellemzően üzemanyag- vagy kenőanyag-szivárgás miatt.

  • 11

    A futómű hibája 30%, az elektromos rendszer meghibásodása 18% felelős a tűzesetekért.

  • 12

    A busztüzek kialakulását befolyásolja a jármű műszaki állapota, életkora, karbantartottsága és futásteljesítménye.

Portálok közti különbségek

  • Az Origo, Index, HírTV, Demokrata, Világ Gazdaság és Portfolio cikkek főként a Kormányhivatal közleményére fókuszálnak, részletesen ismertetve a vizsgálat eredményeit és a feltárt hiányosságokat, de nem térnek ki a tüzek okainak mélyebb elemzésére vagy politikai vonatkozásaira.

  • A HVG és Telex cikkek a Kormányhivatal vizsgálatának eredményei mellett kitérnek a busztüzek konkrét eseteire, azok típusaira és a BKV saját vizsgálatára is. A HVG emellett megemlíti Vitézy Dávid nyilatkozatát a Citaro buszok cseréjének akadályozásáról, ami politikai kontextusba helyezi a problémát.

  • A Magyar Nemzet cikk Sára Botond főispán nyilatkozatát is beemeli, aki politikai felelősséget is felvet a főváros vezetésével szemben, állítva, hogy nem az alapvető karbantartásra fordítják a forrásokat.

  • A Vezess.hu és a HVG (másik cikke) részletesebb statisztikai adatokat közöl a Katasztrófavédelemtől a busztüzek számáról, okairól és területi eloszlásáról, tágabb kontextusba helyezve a budapesti eseteket, és kiemelve, hogy az idei év nem feltétlenül kiugró az országos statisztikák alapján.

  • A 24.hu és a Portfolio kiemeli, hogy a Kormányhivatal nem árulta el a vizsgált buszok pontos számát, és a 24.hu megkérdezte a BKK-t a járműkivonás kapacitásra gyakorolt hatásáról.

  • A Blikk részletesebben ír a konkrét budapesti tűzesetekről, időrendi sorrendben, és megemlíti Karácsony Gergely főpolgármester reakcióját is.

Frissítve: 2025. 08. 21. 10:13