Vita a kigyulladt BKV buszokról: a kormányhivatal súlyos hiányosságokat tárt fel
Aug 21, 2025 • 17:58

Index
Aug 21, 2025 • 17:31

Magyar Nemzet
Aug 21, 2025 • 15:00

HírTV
Aug 21, 2025 • 14:21

Magyar Nemzet
Aug 21, 2025 • 13:22

Demokrata
Aug 21, 2025 • 11:48

Origo
Aug 21, 2025 • 11:45

Economx
Aug 21, 2025 • 11:39

HírTV
Aug 21, 2025 • 10:54

Magyar Nemzet
Aug 21, 2025 • 10:36

Mandiner
Aug 21, 2025 • 10:31

Vadhajtások
Aug 21, 2025 • 10:16

Infostart
Aug 21, 2025 • 09:56

Index
Aug 21, 2025 • 09:04

Magyar Nemzet
Aug 21, 2025 • 08:59

Demokrata
Aug 21, 2025 • 08:52

HírTV
Aug 21, 2025 • 08:35

Világ Gazdaság
Aug 21, 2025 • 18:06

Menedzsment Fórum
Aug 21, 2025 • 16:50

Blikk
Aug 21, 2025 • 15:24

24.hu
Aug 21, 2025 • 10:31

Pénzcentrum
Aug 21, 2025 • 10:10

Piac & Profit
Aug 21, 2025 • 09:48

24.hu
Aug 21, 2025 • 09:43

Totalcar
Aug 21, 2025 • 09:35

Magyar Hang
Aug 21, 2025 • 09:15

Blikk
Aug 21, 2025 • 09:10

Portfolio
Aug 21, 2025 • 17:09

HVG
Aug 21, 2025 • 16:03

Telex
Aug 21, 2025 • 15:43

444
Aug 21, 2025 • 12:52

ATV
Aug 21, 2025 • 10:53

Népszava
Aug 21, 2025 • 10:02

HVG
Aug 21, 2025 • 09:34

444
Aug 21, 2025 • 08:56

Telex
Aug 21, 2025 • 08:11

HVG
A Budapesten történt busztüzek nyomán a Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított, amely súlyos műszaki hiányosságokat tárt fel a BKV buszainál. A vizsgált járművek mindössze 22%-a volt megfelelő állapotban, és 22%-ukat azonnal kivonták a forgalomból. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a kormány akadályozza az új buszok beszerzését, míg a kormánypárti politikusok, mint Szentkirályi Alexandra, a városvezetést hibáztatják az elhanyagolt állapotokért és a források nem megfelelő felhasználásáért. A Katasztrófavédelem adatai szerint a busztüzek gyakoriak, főként motortér- és futóműhibák miatt.
Főbb pontok
-
1
Több BKV-busz kigyulladt Budapesten az elmúlt időszakban, ami miatt a Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot rendelt el.
-
2
A kormányhivatali ellenőrzés szerint a vizsgált buszok mindössze 22%-a volt műszakilag megfelelő állapotban.
-
3
Az ellenőrzött buszok 22%-át azonnal kivonták a forgalomból, 28%-uknál 30 napon belüli műszaki szemlét, további 28%-uknál azonnali javítást rendeltek el.
-
4
A leggyakoribb hiányosságok közé tartozott az olajszivárgás, a nem megfelelő fékhatás, a gumiabroncsok és futóműalkatrészek rossz állapota, valamint az utastér hiányosságai és a kötelező tartozékok hiánya vagy lejárt érvényessége.
-
5
Karácsony Gergely főpolgármester szerint a kivont buszokat már 2021-ben lecserélték volna, de a kormány megtagadta az ehhez szükséges engedélyt és hátráltatja az új buszok beszerzését.
-
6
Karácsony Gergely kiemelte, hogy az elmúlt öt évben 360 új busz, 45 új troli és 40 új villamos állt forgalomba Budapesten, és további több mint 300 új busz érkezik a következő két évben.
-
7
Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője súlyos felelőtlenségnek nevezte a buszok elhanyagolt állapotát, és a városvezetést tette felelőssé, utalva a pénzügyi források más célokra (pl. Rákosrendező megvásárlása) fordítására.
-
8
Egy BKV buszszerelő szerint hiányos felszerelés, akadozó beszerzés, elavult eszközök és pénzhiány jellemzi a BKV szerelőüzemeit, ami emberhiánnyal párosulva csak a legszükségesebb javításokra ad lehetőséget.
-
9
A Katasztrófavédelem adatai szerint 2025 augusztus közepéig 43 busztűz történt országszerte, ebből 13 Budapesten, és a tüzek közel fele a motortérből indul ki.
Portálok közti különbségek
-
•
Az Infostart (jobb) és a Menedzsment Fórum (közép) cikkek Karácsony Gergely nyilatkozatát emelik ki, miszerint a kormány hátráltatja a buszbeszerzést, de az Infostart rövidebb, míg a Menedzsment Fórum részletesebben idézi a főpolgármestert.
-
•
Az Index (jobbközép) és a Blikk (közép) cikkek szintén Karácsony Gergely nyilatkozatára fókuszálnak, hangsúlyozva a kormányhivatal által kivont buszok számát és a főpolgármester véleményét a kormány szerepéről. Az Index kiemeli Karácsony 'rémhírterjesztés' megjegyzését, míg a Blikk a 'legfőbb akadály' kifejezést használja.
-
•
A Magyar Nemzet (jobb), HírTV (jobb), Demokrata (jobb) és Origo (jobb) cikkek a kormányhivatali vizsgálat eredményeit és Szentkirályi Alexandra kritikáját helyezik előtérbe, hangsúlyozva a buszok életveszélyes állapotát és a városvezetés felelősségét. Ezek a portálok gyakran utalnak Tarlós István korábbi főpolgármesterségére, mint pozitív példára.
-
•
A HVG (bal), Telex (bal), 24.hu (közép), Vezess.hu (közép), Totalcar (közép), Magyar Hang (közép), Pénzcentrum (közép), Economx (jobbközép), Magyar Jelen (szélsőjobb), Vadhajtások (szélsőjobb), Piac & Profit (közép) portálok elsősorban a kormányhivatali vizsgálat ténybeli eredményeit ismertetik, a buszok műszaki állapotára és a kivont járművek számára fókuszálva. A baloldali és független portálok (HVG, Telex, 24.hu) gyakran idézik Karácsony Gergelyt is, míg a jobboldali és kormányközeli portálok (Magyar Nemzet, HírTV, Demokrata, Origo) a városvezetés felelősségét hangsúlyozzák.
-
•
A Magyar Nemzet egy másik cikke egy BKV buszszerelő nyilatkozatát is beemeli, ami rávilágít a belső problémákra (alkatrészhiány, emberhiány, rossz munkakörülmények), ezzel kiegészítve a politikai vitát egy szakmai szemponttal.
-
•
A HVG és a Vezess.hu a Katasztrófavédelem adataira hivatkozva általánosabb képet fest a busztüzekről, azok okairól és gyakoriságáról, ezzel kontextusba helyezve a budapesti eseteket.
Címkék



