Vita a kigyulladt BKV buszokról: a kormányhivatal súlyos hiányosságokat tárt fel

4,7% 39,5% 7,0% 27,9% 20,9%

Főbb pontok

  • 1

    Több BKV-busz kigyulladt Budapesten az elmúlt időszakban, ami miatt a Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot rendelt el.

  • 2

    A kormányhivatali ellenőrzés szerint a vizsgált buszok mindössze 22%-a volt műszakilag megfelelő állapotban.

  • 3

    Az ellenőrzött buszok 22%-át azonnal kivonták a forgalomból, 28%-uknál 30 napon belüli műszaki szemlét, további 28%-uknál azonnali javítást rendeltek el.

  • 4

    A leggyakoribb hiányosságok közé tartozott az olajszivárgás, a nem megfelelő fékhatás, a gumiabroncsok és futóműalkatrészek rossz állapota, valamint az utastér hiányosságai és a kötelező tartozékok hiánya vagy lejárt érvényessége.

  • 5

    Karácsony Gergely főpolgármester szerint a kivont buszokat már 2021-ben lecserélték volna, de a kormány megtagadta az ehhez szükséges engedélyt és hátráltatja az új buszok beszerzését.

  • 6

    Karácsony Gergely kiemelte, hogy az elmúlt öt évben 360 új busz, 45 új troli és 40 új villamos állt forgalomba Budapesten, és további több mint 300 új busz érkezik a következő két évben.

  • 7

    Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője súlyos felelőtlenségnek nevezte a buszok elhanyagolt állapotát, és a városvezetést tette felelőssé, utalva a pénzügyi források más célokra (pl. Rákosrendező megvásárlása) fordítására.

  • 8

    Egy BKV buszszerelő szerint hiányos felszerelés, akadozó beszerzés, elavult eszközök és pénzhiány jellemzi a BKV szerelőüzemeit, ami emberhiánnyal párosulva csak a legszükségesebb javításokra ad lehetőséget.

  • 9

    A Katasztrófavédelem adatai szerint 2025 augusztus közepéig 43 busztűz történt országszerte, ebből 13 Budapesten, és a tüzek közel fele a motortérből indul ki.

Portálok közti különbségek

  • Az Infostart (jobb) és a Menedzsment Fórum (közép) cikkek Karácsony Gergely nyilatkozatát emelik ki, miszerint a kormány hátráltatja a buszbeszerzést, de az Infostart rövidebb, míg a Menedzsment Fórum részletesebben idézi a főpolgármestert.

  • Az Index (jobbközép) és a Blikk (közép) cikkek szintén Karácsony Gergely nyilatkozatára fókuszálnak, hangsúlyozva a kormányhivatal által kivont buszok számát és a főpolgármester véleményét a kormány szerepéről. Az Index kiemeli Karácsony 'rémhírterjesztés' megjegyzését, míg a Blikk a 'legfőbb akadály' kifejezést használja.

  • A Magyar Nemzet (jobb), HírTV (jobb), Demokrata (jobb) és Origo (jobb) cikkek a kormányhivatali vizsgálat eredményeit és Szentkirályi Alexandra kritikáját helyezik előtérbe, hangsúlyozva a buszok életveszélyes állapotát és a városvezetés felelősségét. Ezek a portálok gyakran utalnak Tarlós István korábbi főpolgármesterségére, mint pozitív példára.

  • A HVG (bal), Telex (bal), 24.hu (közép), Vezess.hu (közép), Totalcar (közép), Magyar Hang (közép), Pénzcentrum (közép), Economx (jobbközép), Magyar Jelen (szélsőjobb), Vadhajtások (szélsőjobb), Piac & Profit (közép) portálok elsősorban a kormányhivatali vizsgálat ténybeli eredményeit ismertetik, a buszok műszaki állapotára és a kivont járművek számára fókuszálva. A baloldali és független portálok (HVG, Telex, 24.hu) gyakran idézik Karácsony Gergelyt is, míg a jobboldali és kormányközeli portálok (Magyar Nemzet, HírTV, Demokrata, Origo) a városvezetés felelősségét hangsúlyozzák.

  • A Magyar Nemzet egy másik cikke egy BKV buszszerelő nyilatkozatát is beemeli, ami rávilágít a belső problémákra (alkatrészhiány, emberhiány, rossz munkakörülmények), ezzel kiegészítve a politikai vitát egy szakmai szemponttal.

  • A HVG és a Vezess.hu a Katasztrófavédelem adataira hivatkozva általánosabb képet fest a busztüzekről, azok okairól és gyakoriságáról, ezzel kontextusba helyezve a budapesti eseteket.

Frissítve: 2025. 08. 21. 18:18