Zöld utat kapott a MÁV egymilliárd eurós EBB-hitelkérelme

50,0% 50,0%

Az Európai Beruházási Bank belső jóváhagyását megkapta a MÁV egymilliárd eurós hitelkérelme, ami közel 400 milliárd forintos vasútfelújítást tesz lehetővé a kormány azonos összegű önerőjével. A végső igazgatótanácsi jóváhagyás formalitásnak tűnik. A hitel felhasználása során az EBB szigorú közbeszerzési elvárásokat támaszt a verseny tisztaságára vonatkozóan, ami kihívást jelenthet a magyarországi vasútépítési piacon domináns szereplők, mint a V-Híd számára. A cikkek kitérnek Kollár Kinga (Tisza Párt) szerepére a hitel jóváhagyásának kérésében, ami ellentmond Lázár János miniszter korábbi állításainak. Emellett felmerülnek kérdések a fejlesztések valós tartalmával és a magyarországi vasútépítések magas költségeivel kapcsolatban.

Főbb pontok

  • 1

    A MÁV egymilliárd eurós hitelkérelme átment az Európai Beruházási Bank belső jóváhagyásán.

  • 2

    A végső jóváhagyás az EBB igazgatótanácsától várható, ami a Szabad Európa szerint formalitás.

  • 3

    A hitelt nem a magyar állam, hanem a MÁV veszi fel, a kormány ugyanennyi önerőt biztosít, így 800 milliárd forintos vasútfelújítás indulhat.

  • 4

    Kollár Kinga, a Tisza Párt EP-képviselője levélben kérte a hitel jóváhagyását, ellentétben Lázár János miniszter korábbi állításával, miszerint a Tisza Párt támadja a projektet.

  • 5

    Az EBB szigorú beszerzési elvárásokat támaszt, különös tekintettel a verseny tisztaságára és a testre szabott kiírások elkerülésére.

  • 6

    Kérdéses, hogy a magyarországi vasútépítési piacon, ahol Mészáros Lőrinc V-Híd nevű cége dominál, lesz-e érdemi verseny a tendereken.

  • 7

    A magyarországi vasútépítési költségek magasabbak, mint más országokban, például a Budapest-Belgrád vonal esetében.

Portálok közti különbségek

  • A Magyar Hang cikkének leadje utal arra, hogy Mészáros Lőrinc mellett más is labdába rúghat, míg a Telex leadje a Mészáros-felárra és a közbeszerzési kockázatokra fókuszál.

  • A Telex részletesebben kitér Lázár János korábbi állításaira a vasútfejlesztésről, és megjegyzi, hogy a miniszter 'fellengzős kifejezésnek' titulálta a projektet, inkább karbantartásról van szó.

  • A Telex konkrét példákat hoz fel Lázár János állításainak pontatlanságára (pl. Szeged-Cegléd vonal, központi forgalomirányítás), és a fejlesztések költségkeretének dinamikus változására.

  • A Telex említi a Veszprém-Boba szakasz helyzetét és a MÁV-GYSEV közötti átadást, mint nyitott kérdést a projektek kapcsán.

  • A Telex kitér egy másik nyitott EBB-ügyre is, a GYSEV Cargo eladására Tiborcz István Waberer's-ének, ami a kormány kezességvállalásával rendeződhet.

Frissítve: 2025. 07. 28. 05:56